Jubileuszowy Konkurs na najlepsze prace dyplomowe

Komisja Konkursowa złożona z literaturoznawców i językoznawców zatrudnionych w Katedrze Italianistyki zdecydowała o przyznaniu nagród w Konkursie z okazji jubileuszu 40-lecia Katedry następującym pracom licencjackim i magisterskim obronionym w r.a. 2021/2022.

  • Najlepsza licencjacka praca językoznawcza:

Natalia Bruczyńska, L’impatto della lingua araba sull’italiano: gli arabismi nella lingua della vita quotidiana (Wpływ języka arabskiego na język włoski: arabizmy w języku życia codziennego).

Komisja Konkursowa przyznaje nagrodę za interdyscyplinarność i wielopłaszczyznowość przeprowadzonych analiz, znajomość wielokulturowej i wieloetnicznej rzeczywistości Półwyspu Apenińskiego, w szczególności Sycylii, oraz za zwiększanie italianistycznej wiedzy na temat arabizmów w języku i kulturze Włoch.

„Interdyscyplinarność w ujęciu problematyki to niewątpliwy atut pracy p. Bruczyńskiej, świadczy o bardzo dobrej znajomości kontekstu historycznego i historyczno-kulturowego związanego zarówno z samą cywilizacją i kulturą arabską, jak i jej kontaktów z cywilizacją i kulturą europejską, w tym włoską. […] [S]twierdzam, że studium zaproponowane przez p. Bruczyńską ma wysoką wartość merytoryczną, wyróżnia się rzetelnością i dokładnością badawczą oraz wielopłaszczyznowością i wielopoziomowością w ujęciu tematu, co, zważywszy na aktualny etap studiów Dyplomantki, zasługuje na duże uznanie.”

Fragment recenzji dr Izabeli Szantyki

 

„Autorka w bardzo przejrzysty sposób wprowadza czytelnika do tematu, przedstawiając podłoże historyczno-kulturowe występowania “arabizmów” w języku włoskim i podkreślając znaczenie Sycylii jako miejsca styku i przenikania się obu kodów językowych i kultur.”

Fragment recenzji mgr Agaty Pachucy

 

  • Najlepsza licencjacka praca literaturoznawcza (nagroda ex aequo):

Marcin Gawliński, L’importanza del passato nelle opere di Pier Paolo Pasolini (Znaczenie przeszłości w dziełach Piera Paolo Pasoliniego).

Komisja Konkursowa przyznaje nagrodę za śmiałe interdyscyplinarne ujęcie przedmiotu z wykorzystaniem wiedzy i zainteresowań, które umożliwiły odczytanie dzieł Piera Paola Pasoliniego jako tworzonych przez „filologa klasycznego”.

„Praca oparta jest na solidnej bibliografii, którą Kandydat wykorzystał w sposób skrupulatny i umiejętny, poprawnie łącząc liczne rozważania krytyczno-teoretyczne (m.in. Jacquesa Derridy i Franca Fortiniego) i odniesienia do różnych nurtów kulturowo-religijnych i polityczno-ideologicznych obecnych w twórczości Pasoliniego (chrześcijaństwo, marksizm) z własną analizą omawianych w opracowaniu dzieł”.

Fragment recenzji dr Tomasza Karola Skockiego

 

Agata Wojtalik, L’immagine di Firenze nella Divina Commedia di Dante Alighieri (Obraz Florencji w Boskiej Komedii Dantego Alighieri).

Komisja Konkursowa przyznaje nagrodę za wydobycie Dantejskiej wizji Florencji – przeciwstawiającą zdemoralizowane miasto współczesne poecie wizji miasta idealnego oraz za zmierzenie się z dziełem obudowanym olbrzymim korpusem literatury opracowań. 

„Autorka podjęła trud zmierzenia się z najbardziej złożonym tekstem włoskiego średniowiecza, jakim jest “Boska komedia”. Uwaga młodej badaczki koncentruje się na tych pieśniach poematu Dantego, które ukazują stosunek poety do jego rodzinnego miasta Florencji. Autorka umiejętnie odnajduje właściwe fragmenty utworu i kompetentnie je interpretuje, wykazując się przy tym głęboką wiedzą na temat epoki jak i biografii Dantego konieczną do prawidłowego odczytania przesłania zawartego w arcydziele florenckiego twórcy. Rzetelna analiza prowadzi do właściwych wniosków, tym samym praca jest dowodem, iż Licencjantka bardzo dobrze opanowała warsztat historyczno-literacki”.

Fragment recenzji dr Anny Gallewicz

 

  • Najlepsza magisterska praca językoznawcza (nagroda ex aequo):

Aneta Woszczyk, Porre domande nelle conversazioni progettate. Un confronto tra le interviste ed i dialoghi dei manuali d’italiano come LS (Zadawanie pytań w rozmowach zaprojektowanych. Porównanie wywiadów i dialogów z podręczników do nauki języka włoskiego jako obcego).

Komisja Konkursowa przyznaje nagrodę za interdyscyplinarność podejmowanych analiz, ciekawość badawczą i skrupulatność Autorki oraz za niezwykle interesujące wnioski, mogące przyczynić się do poprawy jakościowej dialogów stosowanych na zajęciach z języka włoskiego jako obcego.

„Autorka wykazała samodzielność badawczą, trafnie dobierając fragmenty tekstu i umiejętnie je interpretując zgodnie z przyjętymi założeniami teoretyczno-metodologicznymi. Dowodem osiągnięcia zaawansowanych kompetencji badawczych jest umiejętność dostrzegania istotnych różnic w sposobach wykorzystywania pytań w obu typach dialogów planowanych. Docenić należy także fakt, że Autorka postawiła sobie pytanie badawcze o wartości także dydaktycznej: zaobserwowane różnice mogą posłużyć autorom podręczników do nauki języka włoskiego jako obcego do projektowania bardziej realistycznych dialogów, pomocnych także w rozwoju cennego dydaktycznie tak zwanego myślenia pytajnego.”

Fragment recenzji prof. Marii Załęskiej

 

„Największym atutem pracy jest widoczna już przy wstępnej lekturze ciekawość badawcza Autorki. Na pochwałę zasługują przede wszystkim trzy kwestie:

1.interdyscyplinarny charakter pracy łączącej badania glottodydaktyczne, psycholingwistyczne i socjolingwistyczne;

  1. ambitna próba połączenia dwóch metod badawczych – analizy konwersacyjnej oraz modelu funkcji językowych Jakobsona;
  2. wyjątkowa staranność w opracowaniu analizowanych danych językowych, widoczna przede wszystkim w pieczołowicie sporządzonym aneksie, w którym Autorka zestawiła porównane pytania oraz skrupulatnie spisała i uporządkowała analizowane wywiady.”

Fragment recenzji dr Katarzyny Foremniak

 

Dominik Kowalczyk, Motivazione allo studio dell’italiano LS. Autobiografie linguistiche degli studenti (Motywacja do nauki języka włoskiego jako języka obcego. Autobiografie językowe studentów).

Komisja Konkursowa przyznaje nagrodę za dobór tematu, świadczący o obeznaniu Autora w aktualnych tendencjach dydaktycznych, za samodzielne stworzenie narzędzia badawczego, za systematyczność przeprowadzonych analiz oraz za cenne wnioski dotyczące nauczania języka włoskiego w Katedrze Italianistyki UW.

„Zaletą pracy jest systematyczność przeprowadzanych analiz i ich spójność z przyjętymi założeniami teoretyczno-metodologicznymi. Autor dowodzi umiejętności samodzielnej analizy i interpretacji językoznawczej zebranego materiału badawczego, a także cennej umiejętności formułowania syntetycznych wniosków.”

Fragment recenzji prof. Marii Załęskiej

 

„[P]raca magisterska Pana Dominika Kowalczyka doskonale wpisuje się w aktualne tendencje glottodydaktyczne, które koncentrują się nie tyle na języku jako takim, ile na osobach, które się go uczą, na ich możliwościach i potrzebach. Punktem centralnym pracy […] jest czynnik motywacji do nauki języka włoskiego w toku studiów filologicznych, a podstawą analiz bardzo ciekawy corpus: autobiografie językowe studentów Katedry Italianistyki UW. Na niewątpliwą pochwałę zasługuje tutaj nie tylko fakt samodzielnego stworzenia oryginalnego narzędzia badawczego, ale także wybór właśnie autobiografii językowej, czyli gatunku tekstu, który staje się coraz bardziej popularny, m.in. za sprawą światowego bestsellera “In other words” Jhumpy Lahiri, opowiadającego o doświadczeniach autorki z nauką języka włoskiego.”

Fragment recenzji dr Małgorzaty J. Lewandowskiej

 

  • Najlepsza magisterska praca literaturoznawcza:

Maciej Puławski, Il Principe nella commedia. Storia e pensiero politico di Niccolò Machiavelli nel suo teatro (Książę w komedii. Historia i myśl polityczna Niccolò Machiavellego w jego tekstach teatralnych).

Komisja Konkursowa przyznaje nagrodę za samodzielność myśli i rzetelność argumentacji. Autor odważnie podjął polemikę z tradycyjnymi postawami w badaniach nad Księciem Mandragorą wskazując na występujące między tymi utworami wzajemne nawiązania.

„Autor bardzo precyzyjnie i kompetentnie dowodzi, iż ciesząca się dużą popularnością komedia Mandragora Niccola Machiavellego pod frywolną historią miłosną skrywa odniesienia do traktatu Książę a także istotne aluzje polityczne. Magistrant, wykazując się bardzo dobrą znajomością historii, prowadzi swoje rozważania bardzo konsekwentnie, sprawdza różne hipotezy dotyczące tekstu, nie boi się także polemizować z dotychczasowymi interpretacjami utworu”.

Fragment recenzji dr hab. Jolanty Dygul

 

Serdecznie gratulujemy!